Met de huidige mogelijkheden en het enorme bereik van internet is het van essentieel belang dat een online platform zichzelf weet te onderscheiden van zijn concurrenten en de aandacht op een positieve manier naar zich toe weet te trekken. De mogelijkheden zijn eindeloos wat een scala aan online diversiteit tot gevolg heeft en waaruit ik een top 10 heb samengesteld van mijn persoonlijke favorieten. Een formule die op de een op andere manier altijd lijkt te werken is ‘eenvoud’.

Iets wat TheSelby (www.theselby.com) naar mijn mening goed doet.  De smaakvolle online variant op MTVcribs bied je een kijkje in de opvallende en inspirerende leefruimtes van personen. Dit concept voedt uitstekend de nieuwsgierigheid van velen. De intieme en constante manier waarop de woningen worden vastgelegd brengt een prettige mood met zich mee.

Een andere website die op het gebied van vormgeving door ‘eenvoud’ geïnspireerd lijkt te zijn, is de digitale aansluiting op Fantastic Man Magazine (www.fantasticman.com). Simpliciteit in combinatie met doordachte maar subtiele details zoals de achtergrond die overgaat in taupe/grijs wanneer je omlaag schoolt,maken de site verfijnd met een klassieke uitstraling, voor de modebewuste intellectuele man van tegenwoordig. Dit sluit naadloos aan op de uitstraling en karakter van het fysieke magazine. De kracht van eenvoud is dat het doeltreffend is, belangrijk voor online profilering.

Een goed voorbeeld van een portfoliosite die zich op deze wijze presenteert is die van Fotografe Toyini Bidapo (www.toyinibidapo.com). De site opent met een flikkerend GIF’je wat de kijker gelijk wakker schudt en op scherp stelt, waardoor de aandacht voor de inhoud van de portfolio optimaal is. Afgezien van het feit dat haar werk al indrukwekkend opzich is, is de gebruiksvriendelijkheid van deze site ook een pluspunt: Klikken , scrollen, bekijken.

Een andere favoriet is de blog van Nalden (www.nalden.net) die zich juist totaal niet op eenvoudige wijze op het net presenteert. Voor de kenners een ingewikkelde html en voor de bezoekers een genot voor het oog. De originele mannelijke vormgeving in combinatie met de manier van navigeren zijn al een beleving op zich. Daarnaast laat hij in zn posts zijn smaak en gevoel voor tijdsgeest zien. De bedragen die bedrijven neerleggen om op zn site te kunnen adverteren zijn t bewijs dat je zonder eenvoud ook heel effectief kunt zijn.

Via Naldens website ben ik bij een andere favoriet terecht gekomen namelijk YesYesYall (www.yesyesyall.org). Deze website kan worden opgedeeld in 3 delen: de main page waarop interessante en uiteenlopende video’s en korte films worden gedeeld met de mogelijkheid tot filteren op categorie. Daarnaast is er ‘de blog’  waarop jonge talenten met een indie/alternative sound aan het licht worden gebracht en tot slot is er ‘thé radio’ waarbij je alle gedeelde muziek in een playlist zonder onderbrekingen kunt beluisteren en is er de mogelijkheid tot het samenstellen van je favoriete playlist. De mogelijkheid tot het zetten naar eigen  hand wat betreft  wat diegene wil horen of wil zien, vind ik een van de pluspunten. Ook het feit dat ze zich op zowel op film als op muziek richten, beide in ruime mate aanwezig binnen mijn interesseveld, draagt ook bij aan hun nominering als favoriet.

Een ander voorbeeld van een online platform dat zich bezig houdt met muziek en dit ook nog eens met verve doet is 22tracks (www.22tracks.com). Inmiddels uitgegroeid tot een internationaal platform. Het uitgangspunt, het getal 22, is naar mijn mening vertaald naar een ijzersterk concept. Voor iedere smaak en iedere gemoedstoestand een kritisch en actueel geselecteerde playlist.

Wat ik zelf belangrijk vind aan een website is overzicht. De Britse video productie maatschappij HSI London (www.hsilondon.co.uk) voldoet hieraan op het internet. Door middel van slechts een paar keer klikken heb ik in korte tijd een doeltreffende indruk gekregen van de directors en producers en hun portfolio, zonder hiervoor hun eigen portfolio site afzonderlijk ervoor te moeten bezoeken.

Naast mijn voorkeur voor film en muziek wil ik mij online daar niet door laten beperken en oriënteer ik mij graag ook in bredere zin. Lifestyle blogs zijn hiervoor uitstekend, maar zijn er ook in grote mate. Eentje die er voor mij uitspringt is Hypebeast (www.hypebeast.com). De focus ligt op Male lifestyle. Het frequent posten van trendgevoelige topics maken deze site ideaal om met slechts een peak op de hoogte te blijven van wat er momenteel gaande is op lifestyle gebied.

Natuurlijk wil ik ook op de hoogte blijven van wat er speelt in de maatschappij. Een journalistiek en gevarieerd hoogtepuntje is dan toch wel The New York Times (www.nytimes.com) Het volgen van het nieuws is een must binnen dit vakgebied. De ny times komt met feiten, goede reviews, interessante interviews, sterke betogen in alle facetten en slaan geen onderwerp over.

Het lijstje will ik afsluiten met Showstudio (www.showstudio.com). ‘The home of thé fashion film’ maar naast het publiceren van video’s , verspreiden ze ook editorials, interviews en expositie informatie. Met name de editos en films zijn vrij exclusief en zal je niet snel op andere blogs tegenkomen. Met artistiek genie Nick Knight aan het hoofd kun je  je verwachtingen wat betreft zowel de inhoud als de vorm hoog inzetten en is deze website zeker het bezoeken waard.

 

Lisette Donkersloot