Iman Whitfield

Grappig dat ik me tijdens het samenstellen van de (voor mij) 10 meest inspirerende websites van dit moment, realiseerde dat ik een nogal enorme internet n00b ben. Ik surf niet zoveel rond op op de onbekende golven van het world wide web, maar blijf een beetje hangen in wat er op mijn pad komt of wat er in mijn omgeving gebeurt.

 Hieronder een selectie van mijn favoriete website van dit moment, zoveel mogelijk op volgorde van awesomeness. Bestaande uit uiteenlopende interesses en vakgebieden. Van interieur/inrichting, hotels, fashion, fotografie & fashion-films, what’s happening in A’dam en hele fijne Do It Yourself’s.

Hierbij heb ik gelet op vormgeving (een pakkende eerste indruk), functionaliteit, originaliteit en uiteraard verassende en verfrissende content, want dat is hetgeen waarvoor je een website blijft bezoeken. Van mij hoeft de content niet steeds vernieuwend te zijn. Als het goed is is het goed. Het gaat mij erom dat het me inspireerd om zelf iets te creëren of te ondernemen.

Op nummer 1 staat toch echt http://theselby.com. Zo fijn om een kijkje te nemen bij mensen thuis, zeker in de huizen en werkplekken van interessante creatievelingen. Deze site heeft een enorm persoonijke feel. Door foto’s die het doen lijken alsof de deur toevallig openstond en je gewoon even komt binnenlopen, en originele handgeschreven interviews. De site werkt efficient, is overzichtelijk en ziet er strak uit. Een goed uitgedacht concept en genoeg content om een tijdje mee zoet te zijn.

http://michelbergerhotel.com in Berlijn is mijn lievelings hotel. Na het bekijken van de website begrijp je denk ik wel waarom: Je belandt in de outer space world van Michelberger. De navigatie en vormgeving neemt je mee op avontuur waardoor je het liefst alles wil bekijken. Normaal gesproken hou ik niet zo van flash en muziek, maar dit klopt allemaal gewoon. Verschrikkelijk origineel, net als het hotel zelf.

Modeblogger Ivania van http://love-aesthetics.blogspot.nl met consistente minimalistische stijl is ontzettend goed in wat ze doet. Ze blijft je voortdurend verassen met geniale DIY’s. Een blog waarbij je het liefst eindeloos op blijft scrollen en jezelf betrapt op op ‘older post’ klikken totdat er je bij het einde bent.. en je dan afvraagt waarom jouw huis niet net zo wit, cool en strak is ingericht  en of ultra-violet kleurig haar jou ook best mooi zou kunnen staan.

Over Do It Yourself’s gesproken, http://honestlywtf.com mag er ook best wel wezen. Iets te fashion en girly naar mijn smaak. Niet alle content is even boeiend en de standaard blog-vormgeving niet zo verassend. Maar als je niks te doen hebt, en je hebt zin om zelf een hippe ketting in elkaar te knutselen, je oude Shirt te Tie-Dyen of je haar bijzonder te vlechten: dan moet je op Honestly WTF zijn. Wel fijn dat het bovenaan met kopjes staat aangegeven, zodat je niet eindeloos hoeft te zoeken naar een goeie DIY.

De Scandinavische Emma van http://emmas.blogg.se/ is dol op industrieel, minimalistisch maar toch warme inspirerende interieur designs en woonideeën. Haar website is net zo overzichtelijk ingericht als de interieurs zelf. Je hebt de optie om eindeloos te scrollen langs fijne interieurs, of om links onder een categorie te kiezen als je specifiek op zoek bent naar iets cools.

Wat zo fijn is aan http://glamcult.com is dat je alle content uit het tastbare magazine online kan bekijken, en meer! Het is bijzonder, overzichtelijk, functioneel en to the point vormgegeven. Ze maken gebruik van gecategoriseerde horizontale scrolls bestaande uit thumbnails van prettig formaat waardoor je in een oogopslag/scroll de gehele content kan bekijken. Als je erop klikt krijg je het gehele item te zien met grote afbeeldingen en doorverwijingen naar website.

Nog een fijne site van Amsterdamse bodem is http://pupconcepts.com. In vergelijking tot Glamcult is dit regionaal in plaats van internationaal. Pup biedt een platform voor jonge veelbelovende supercreatieven uit voornamelijk Amsterdam. De website heeft ten eerste een aantrekkelijk logo en is ook nog is ontzettend functioneel vormgegeven. Duidelijke kopjes, en thumbnails van fijn formaat waardoor je een duidelijk beeld krijgt van wat er zich allemaal in Amsterdam afspeelt op creatief gebied. De site wordt regelmatig ge-update en ze organiseren bijzondere events waardoor ik me geneigd voel ze regelmatig te bezoeken.

Als je wil weten wat er gebeurt in het nachtleven in Amsterdam, bekijk dan de blog van Amsterdams meest geliefde nightlife photographer http://dennisbranko.tumblr.com. Hierop update hij analoge kiekjes uit zijn persoonlijke persoonlijke collectie. Op zijn foto’s durft iedereen zich nog net iets meer te laten gaan. Daarom vraag je je bij elk nieuw ontwikkelt rolletje weer af wie hij nu weer op zijn analoge gevoelige plaat heeft kunnen vastleggen. De site is een standaart blog met zwarte achtergrond. Meestal hou ik niet van zwart met witte tekst. Maar goed de nacht is ook zwart, dus het klopt wel.

Dennis Swaitovski met zijn website http://www.getyourplanerightontime.com is behalve photographer ook videographer. Zijn One Minute series hebben mijn aandacht getrokken. Korte goed ge-edite filmpjes van voor hem inspirerende, fascinerende of gewoon knappe mensen. Filmpjes met een duur van 1 minuut, niet te lang en niet te kort voor een website/blog. Jammer dat deze site niet meer regelmatig wordt bijgehouden. Gelukkig houdt hij daarnaast ook van palmbomen, meisjes met ontblote bovenlijsfjes en 70ths Miami looks. Deel je deze intresse met hem? Bekijk dan ook zijn blog http://getyourplanerightontime.tumblr.com voor een mix van inspiratie en daaraan gekoppeld eigen werk. Erg tof.

Totaal niet inspirerend wat vormgeving betreft, maar http://spellandthegypsycollective.tumblr.com verdient gewoon een plekje in mijn top 10. Een lawine van fijne inspirerende bohemian, gypsy afbeeldingen van cactuslandschappen, hemelbedden in boomhutten, hangmatten op verlaten strandjes, en dromerige meisjes in lange jurkjen met gevlochten haar met een bloemenkrans erin. Heerlijk vind ik dit. Wil je ook beetje zo’n leven? Dat kan, koop dan hun webshop leeg: http://www.spelldesigns.com/shop

