Ronja de Waard

De tien meest informatieve, indrukwekkende, vernieuwende en inspirerende digitale platformen voor mij als creatief individu en voor jou als collega?

De websites die het meeste indruk maken zijn zo gehete ‘flash’ websites, tof voorbeeld hiervan is 2Advanced (www.2advanced.com). Deze website staat ook wel bekend als een van de beste flash-websites die er is en tegelijkertijd ook een interessante bron is in het creatief digitale vakgebied. Het geeft jou als bezoeker meteen de visuele informatie die je zoekt door middel van hun website als visitekaartje te gebruiken, wat indirect inspirerend is voor jou als creatief individu! De speelse tierelantijntjes die in je scherm ‘ploppen’ laten je niet vervelen en zorgen ervoor dat je in hun fictieve wereld verdwijnt. Ook Viktor & Rolf (www.viktor-rolf.com) heeft dit gedaan met hun digitale platform. De parfum flesjes kan je nog net niet ruiken waardoor je je klanten meer biedt dan alleen informatie. Door middel van Flash creëer je een unieke beleving die de kijker bijblijft en dus ook prikkelt door te klikken.

Wat ik inspirerend aan een goede website vindt is als de informatie duidelijk op een eenvoudig unieke manier is weergegeven. De Nederlandse Agency House Of Orange (www.houseoforange.nl) speelt op een heldere manier hiermee. De website is visueel ingesteld wat ik zelf echter een must vindt, ik bedoel hiermee dat er geen overbodig teksten op staan en de portfolio’s van de fotografen en stylisten op een subtiele manier goed naar voren komen. Ze houden hun website up-to-date en zijn duidelijk te onderscheiden van andere agency’s, mede door de snelle en overzichtelijke manier hoe de beelden verschijnen. New Dutch Photography Talent (www.newdutchtalent.tumblr.com) is hier net zo helder in. Doordat ze in blog-vorm alleen hun beelden van fotografietalenten tonen ontstaat er een concrete manier van presentatie. Er is 1 homepage waardoor je al scrollende alle informatie kan vinden die je zoekt en dit tóch op een overzichtelijke manier kan vinden. Je bent zowel selectief als open-minded tegelijkertijd doordat er van elk jong talent één beeld wordt getoond.

Fucking young (www.fuckingyoung.es) werkt ook met jonge opkomende creatievelingen. Hun website biedt een breed scala aan nieuwe talenten wat een frisse kijk geeft op het hedendaagse vakgebied. Hoewel de vormgeving van de website niet optimaal is, zijn ze wel vernieuwend en erg up-to-date. Een ander jong merk dat meer tijd aan de vormgeving heeft besteedt is La Fille d’O (www.lafilledo.com). Het conceptuele lingerie merk profileert zich op een duidelijke manier door middel van hun doelgroep op het internet. Doordat ze hun inspiratieblog en hun vrolijke erotische productfoto’s en filmpjes overal op hun website plaatsen begrijp je hun visie zonder de filosofie achter het merk te lezen, die overigens ook er te downloaden is. Ze zijn erg open wat jou als bezoeker op je gemak stelt en activeert om La Fille d’O te ontmoeten.

Productfoto’s met sfeer inspireren mij omdat ze je een stukje uit de wereld van het merk laten zien. Omgeving, styling en fotografie zijn daarbij essentiele onderdelen. Modeblogger Rumi Neely (www.fashiontoast.com) is hier ontzettend goed in. Ze heeft een eigen stijl die ze continu doorvoert in haar foto’s. Niet alleen de outfits maar ook de lifestyle- en sfeerbeelden laten je toe in haar wereld als wereld beroemde fashionblogger. Het zijn bijna editorials wat haar als personal style blogger sterk laat zijn in de modewereld. Door de combinatie van beelden in 1 post ontstaat er nieuwe sfeer en sterk beeld van wat ze in haar dagelijkse leven uitspookt. Ook lifestyleblog On & Beyond (www.onandbeyond.com) doet dit goed. Ze zijn iets meer op mannen gericht en pikken er verschillende merken of items uit die ze helder toelichten met aantal paginagrote foto’s. Simpel, duidelijk en posten wekelijks wat jou als bezoeker stimuleert trouw te blijven volgen. Ze voeren hun eigen stijl door in de foto’s en lichtgrijze vormgeving die door de continuïteit van het posten bevorderd. Ondanks de vele lifestyle blogs op het net zijn hun naar mijn mening een vernieuwend fenomeen.

Een ander vernieuwend fenomeen in de muziekwereld is 22tracks (www.22tracks.com). Doordat ze een goed doordacht concept doorvoeren in een muzikaal platform, dat naar elke muzieksmaak te vormen is, sta je toch kritisch open voor een gigantisch brede doelgroep. Een, vrij mannelijke, lifestyleblog is Hypebeast (www.hypebeast.com) die ik dagelijks bezoek. Ze zijn vaak een van de eerste die een nieuw item oplichten/toelichten wat ik erg sterk aan hen vind. Er zijn ontzettend veel trendgevoelige lifestyle websites die vaak allemaal hetzelfde posten wat bij mij irritatie opwekt. Hypebeast weet de betere items eruit te halen en kort en eenvoudig toe te lichten. Zij gaan een stapje verder.

Advertenties